fredag 20 februari 2009

Då var det fredag igen och en ny helg.. Denna vecka har jag mest myst hemma med mina dammråttor. Jag har bakat semlor i två omgångar och nej jag gör inte av med så mycket, men första satsen blev misslyckad.. Glömde att ha i socker och margarin.... Typiskt mig!
Sambon tyckte det var gott att ha skinka på.... :)

Tänkte dela med mig av receptet för de blir så himla saftiga och goda!




Semlor

20 små (225 C) eller 2 stora (200 C)

Deg:

100g smör eller margarin
1 dl socker
50g jäst för söta degar
3 dl mjölk
1 dl lätt kesella
1 ägg
Ev 1 tsk nystött kardemumma
ca 10 dl vetemjöl
1/2 tsk hjorthornsalt

Garnering:

1 ägg
florsocker


1) Rör matfett & socker vitt och poröst
2) Smula ner jästen i en degbunke & häll över mjölken & kesellan som värmts upp till fingervarm
temp (37 C) Rör om tills jästen är upplöst.
3) Tillsätt ett par matskedar av matfettsblandningen, ägget och ev kardemumman. Blanda ner
6 dl av vetemjölet, rör snabbt samman till en lös, men slät fördeg. Täck bunken med en
bakduk låt degen vila i 30 min,
4) Klicka ner den sparande matfettsblandningen i fördegen <- Glöm ej! :)
& tillsätt det sparade mjölet som blandats med hjorthornsaltet. Arbeta samman till en blank
och smidig deg.
5) Stjälp upp degen på mjölat bakbord & dela i 20 mindre eller två större delar. Forma till släta
runda bullar. Jäs i 30 min på plåt.
6) Pensla de färdiga jästa bullarna med uppvispat ägg. Grädda i nedre delen i ugnen i ca 15 min
för de stora bullarna eller mitt i ugnen i ca 6-7 minuter för de små.



Tack Eva för det otroligt goda receptet!



Här kommer också ett recept på mandelfri mandelmassa som är för alla oss allergiker:

1 dl havregeyn
0,5 dl strösocker
0,5 dl florsocker
25g smör eller margarin

1) Blanda ihop alla ingredienserna tills det blir en fast massa.
2) Blanda ut med grädde eller mjölk.



***

Kram
Sara


3 kommentarer:

Marie sa...

åh så mumsigt!

♥ Pia... sa...

Hallo..du så gött..det får jag testa och göra några smååå minisar te tisdagen då äre ju semledan...ha en skön helg...kram..PIA

Lena sa...

Halloj!! Så gott det såg ut!! Det blir nog inga semlor för mig nästa vecka...sparar mig till på fredagen när lillstumpan har kalas. Men, men jag ska spara ditt recept!! Absolut!! Kram på dig!! Anna ♥